آیا خلاقیت آموختنی است؟

۱- از مطالبی استفاده کنید که راه خروج از منطقه امن شماست.

 

همه افراد عاشق خواندن مطالب در مورد صنعت خود هستند ولی این کار

خلاقیت را تقویت نمی‌کند. اگر خوش‌شانس باشید، این کار می‌تواند با انگیزه

و الهام گرفتن از دیگران به شما کمک کند. اگر به دنبال این هستید که تفکر

خلاقانه را در خود پرورش دهید، پس شروع به خواندن مطالبی کنید که

تابه‌حال نمی‌خواندید. می‌توانید مطالب وبلاگ‌ها و سایت‌هایی را مطالعه

کنید که غیرمرتبط با صنعت شما باشند. هم‌چنین کتاب‌هایی را برای خواندن

انتخاب کنید که تابه‌حال نمی‌خواندید و آن کتاب‌ها خارج از سبک انتخابی

شما باشند.

 

۲- آزادانه بنویسید .

۱۰دقیقه به خود اجازه دهید هر چیزی را که به ذهنتان می رسد را بدون قضاوت، بنویسید. این تکنیک را ” نوشتن آزاد” می نامند. این تمرینی سرگرم‌کننده است و زمانی از آن استفاده کنید که نمی‌توانید  فکرتان را متمرکز کنید یا ایده‌های جالبی به ذهنتان می‌آید. صفحه‌ای جدید در کامپیوتر برای خودتان باز ‌کنید و فقط شروع به نوشتن ‌کنید. بدون داشتن هیچ‌گونه موضوع، تیتر، ویرایش مطالب و از همه مهم‌تر بدون هیچ‌گونه انتقاد از خود، شروع به نوشتن کنید. فقط به انگشتانتان اجازه تایپ کردن دهید و به مغزتان اجازه دهید که تصمیم بگیرد چه کلماتی را بنویسد. درنهایت، متنی پر از کلمات عجیب‌وغریب خواهید داشت. بعدازاین کار انرژی خوبی به شما منتقل شده و حس خواهید کرد تفکر خلاقانه در شما تقویت ‌شده است.

 

۳ -فیلمی را در سالن سینما ببینید.

فیلم دیدن با صفحه‌نمایش بزرگ و در مکانی همچون سینما، یکی از آخرین مکان‌های است که می‌توانید در آنجا تجربه حسی کامل را داشته باشید. صفحه‌نمایش‌های بزرگ و پرنور، صدای بالا که همه‌جانبه محیط را فرامی‌گیرد، بوی ذرت‌های تازه بوداده شده و صندلی‌هایی که تا حدودی ناراحت‌کننده هستند نمونه این احساسات‌اند.

 

۴- یک تماس تلفنی با فردی که نمی‌شناسید داشته باشید.

شنیدن داستان فردی که برای شما کاملاً غریبه و جدید است، می‌تواند به شما تجربه دیدی باز و ذهنی گسترده‌تر بدهد. شاید از آن‌ها چیزی جدید یاد بگیرید،‌ شاید آن‌ها به شما چشم‌اندازی بدهند که تابه‌حال در مورد موضوعات خودتان نشنیده باشید و به ذهن خودتان خطور نکرده باشد.

 

۵- به‌طور متفاوتی غذا بخورید .

مطالعاتی وجود دارد که بیان می‌کند رژیم غذایی ما چگونه روی نحوه فکر کردن ما تأثیرگذار است. آیا می‌خواهید متفاوت فکر کنید؟ پس به بدن خود سوخت‌های متفاوت (و البته سالم) برسانید. شوکه می‌شوید وقتی بفهمید چقدر با داشتن یک رژیم غذایی سالم می‌توانید خلاقانه‌تر فکر و عمل کنید.

 

 

۶- تمرین‌های «طوفان فکری» انجام دهید.

نفر دیگری را برای یک جلسه طوفان فکری به مدت ۴۵ تا ۶۰ دقیقه پیدا کنید که به شما بپیوندد. هیچ تکنولوژی در جلسه استفاده نشود و هیچ‌گونه انتقادی صورت نگیرد. موضوعی که می‌خواهید برایش طوفان فکری انجام دهید را روی برگه‌ای بنویسید، سپس همه ایده‌هایی که به ذهنتان می‌آید را بدون انتقاد از آن‌ها، روی برگه بنویسید. بسیار مهم است که این تمرین را با حضور فرد دیگری انجام دهید و مطمئن شوید که هیچ‌گونه انرژی و بازخوردی منفی، در سراسر فرآیند طوفان فکری نداشته باشید. ممکن است درنهایت ۱۰۰ ایده افتضاح و وحشتناک داشته باشید، اما شرط می‌بندم که در نهایت شما یک یا دو ایده بسیار خوب از بین آن‌ها پیدا می‌کنید. علاوه بر این، شما در دفعات بعدی که این تمرین را انجام می‌دهید، به تعداد بیشتری ایده خوب می‌رسید.

 

۷- به موسیقی گوش بدهید .

نواختن موسیقی و گوش دادن به آن می تواند بخشی از مغز ما را که مسئول کنترل حرکت، احساسات و خلاقیت است، تحریک کند. طبق تحقیقات، موسیقی کلاسیک می تواند خلاقیت، تمرکز  و سایر عملکردهای شناختی را تقویت کند.

 

۸- با دست خود بنویسید.

محققان توصیه می کنند گاهی از تایپ با کیبورد دست بردارید و با یک خودکار بر روی کاغذ بنویسید. گاهی نوشتن با دست، رنگی شدن انگشتان و یا بوی دفترچه نو می تواند خلاقیت ما را به جوشش وا دارد.

 

۹- مدیتیشن کنید .

هنگامی که دچار هراس و اضطراب می شوید، مدیتیشن کنید. مدیتیشن تفکر واگرا را تقویت می کند. تفکر واگرا به معنای ارائه راه حل های جدید در حل مسأله است، این نوع تفکر حالتی ذهنی است که در آن ایده های جدید تولید می شود.

 

۱۰- نظر شخص دیگری را بپرسید.

نترسید و از دیگران کمک بخواهد. دوستان شما ممکن است چیزی بگویند که دریچه ای کاملاً جدید در اندیشه شما باز کنند. هر چه در معرض ایده ها و دیدگاه های بیشتری قرار بگیرید، بهتر است.

آیا خلاقیت آموختنی است ؟

 

۱۱- تداعی آزاد داشته باشید.

این بازی را امتحان کنید. واژه نامه را باز کنید، تصادفاً یک کلمه را انتخاب کنید و هر چه آن کلمه به ذهن شما متبادر می کند را یادداشت کنید. گاهی تمرکز بر روی یک واژه به جای میلیون ها واژه می تواند شما را به ایده های جدیدتری برساند.

 

۱۲- در مورد چیزی در دوردست فکر کنید .

تحقیقات نشان می دهد هنگامی که به رویدادهایی در گذشته و یا آینده در مکانی دیگر فکر می کنید، توانایی شما برای حل مشکلات بهبود می یابد. پس خود را تصور کنید که در کافه های پاریس نشسته اید و یا عید نوروز را در سال ۱۴۰۰ مجسم کنید!

 

۱۳-رویاپردازی کنید.

وقتی که به ذهن خود اجازه می دهیم، رها باشد و خیالپردازی کند، می توانیم خلاقانه تر  به مشکلات فکر کنیم. بنابراین اگر چند دقیقه حواستان به رویاهایتان پرت شد، نگران نباشید.

 

۱۴-به چیزی آبی رنگ یا سبز رنگ نگاه کنید.

رنگها می توانند عملکرد شما را در کارهای شناختی افزایش دهند. محققان می گویند علت این است که ما رنگ آبی را با اقیانوس، آسمان و به طور کلی آزادی و رهایی و رنگ سبز را با رشد مرتبط می کنیم.

 

۱۵-از هر دو دست خود استفاده کنید.

یک تحقیق نشان داد، استفاده از دو دست برای توضیح یک مطلب ذهن را وا می دارد که مسائل را از دیدگاه های مختلف بررسی کند. همچنین استفاده از دست چپ تفکر خلاق را تقویت می کند؛ به همین دلیل است که  افراد چپ دست به طور کلی خلاق تر هستند

 

۱۶ – بیرون بروید .

تحقیقات نشان می دهد بیرون رفتن از چهاردیواری خانه، تفکر شما را نیز رهاتر می کند و خلاقیت را افزایش می دهد. حتی اگر نمی توانید از منزل خارج شوید، در حیاط قدمی بزنید.

 

۱۷- دراز بکشید .

طبق  یک پژوهش، زمانی که داوطلبانی که دراز کشیده بودند میتوانستند معماها را بهتر از زمانی که ایستاده اند، حل کنند.

 

۱۸- تقسیم کنید.

یک شی را انتخاب کنید و آن را در ذهن خود به اجزایش تقسیم کنید. برای مثال گل به ساقه، برگ و گلبرگ تقسیم می شود. افرادی که این تکنیک را آموزش دیده باشند، از طریق بینشی خلاقانه بهتر می توانند مسائل را حل کنند.

 

۱۹- کمی بخندید .

روحیه مثبت می تواند خلاقیت را تقویت کند؛ زیرا فعالیت قشر کمربندی قدامی و قشر پیش پیشانی (ناحیه ای از مغز که با شناخت پیچیده، تصمیم گیری و احساسات در ارتباط است) را تقویت می کند.

حتی اگر واقعاً احساس شادی نمی کنید، سر دادن یک خنده بلند می تواند خلق و خوی شما را بهبود دهد؛ بنابراین برای خلاق تر شدن بی دلیل بخندید.

 

۲۰- چشم های خود را ورزش دهید .

حرکت چشم به راست و چپ تعامل میان نیمکره چپ و راست مغز را تسهیل می کند و می تواند تفکر خلاق  افزایش دهد.

 

خلاقیت

۲۱- با دست هایتان چیزی بسازید.

ساختن چیزی با دست ها می تواند خلاقیت شما را بسیار تقویت کند. با این کار همزمان از چند حس خود استفاده می کنید که می تواند تفکر خلاق را تحریک کند. پخت و پز، بافتن و دیگر کارهای تزئینی و هنری را امتحان کنید. از همین حالا تفکر خلاق در کودکتان را پرورش دهید . به او کمک کنید تا دنیای خود را به طوری که میخواهد بسازد … نقاشی کند ؛ به رنگ ها و استفاده از آنها فکر کند و …

کودک خلاق برگزار میکند :

مهم ترین هدف در کلاس نقاشی پرورش خلاقیت بچه هاست و به هیچ عنوان الگو در اختیار بچه ها قرار داده نمیشود.
تکنیک های مختلف نقاشی همچون گواش، پاستل، چاپ (لینولئوم، منوپرینت، شیشه، ترافارد، و …) به بچه ها آموزش داده میشود.
ما بهمراه بچه ها کتاب می خوانیم.انیمیشن می بینیم، در مورد موضوعات مختلف صحبت میکنیم و نقاشی می کشیم.

 

۲۲- زمانی را خارج از منزل صرف کنید .

به یاد می آورید زمان بچگی بیرون از خانه و در پارک ها و فضای سبز می دویدید، ماجراجویی می کردید و بازی های مختلف را ابداع می کردید. با رفتن به طبیعت خلاقیت دوران کورکی را دوباره بازگردانید. رفتن به فضای سبز و طبیعت می تواند هر پنج حس شما را به کار بگیرد، انرژی شما را بالا ببرد و مهمتر از همه تخیل شما به کار بیندازد.

 

۲۳- اجتماعی باشید.

هنگامی که زمان خود را با افرادی که به آن ها اعتماد داریم سپری می کنیم، گفتگوهای عمیق تری به وجود می آید. محققان اذعان می کنند این صحبت ها اغلب به تفکر خلاق می انجامند؛ زیرا در این مواقع می توانیم به راحتی خود را بروز دهیم و در مورد احساسات و علایق خود صحبت کنیم.

 

۲۴- ورزش کنید.

زمانی که از لحاظ بدنی فعال هستید، بدن شل شده و ذهن کمی آزادتر می شود، بنابراین می توانید راه حل های بهتری برای مشکلات پیدا کنید و ایده های جدیدی به ذهنتان خطور می کند. به علاوه به تازگی یک تحقیق نشان داد افرادی که به طور منظم ورزش می کنند، خلاق تر از افرادی هستند که فعالیت جسمی کمی دارند.

 

۲۵-کارهای جدید را امتحان کنید.

انجام کارها بر اساس عادت می تواند تفکر خلاق را تضعیف کند. از سوی دیگر کسانی که به دنبال تجربه های جدید هستند، خلاق ترند. حتی کاری مثل انتخاب یک مسیر جدید برای رفتن به محل کار  و یا تهیه یک غذای جدید می تواند تجربه ای تازه محسوب شود.

کودک خلاق برگزار میکند :

مافیا یک بازی گروهی دسته جمعی و تمرینی برای دریافت و شناخت حقیقت است.
چقدر به دوستانتان اعتماد دارید؟ 

آیا می توانید تشخیص دهید چه کسی صادق است و چه کسی حقیقت را پنهان می کند؟
آیا می توانید اعتماد دیگران را جلب کنید بدون اینکه حقیقت شما را بدانند؟!!
سرنوشت این شهر به تشخیص ها و تصمیم های شما بستگی دارد.

 

 

۲۶- یوگا انجام دهید.

انجام حرکات یوگا می تواند خلاقیت را افزایش دهد. کشش و رهاسازی بدن می تواند ذهن شما را نیز ورزش دهد.

 

۲۷- بازی های ویدئویی انجام دهید .

بازی های ویدئویی که به فرد انرژی می بخشند و روحیه او را تقویت می کنند (مثلا بازی های ورزشی مثل فوتبال و تنیس یا بازی های استراتژیک و نه بازی های خشن) می توانند خلاقیت را تقویت کرده و مهارت های حل مسئله را بهبود دهند.

 

۲۸- به اندازه کافی بخوابید .

اگر در تلاش برای حل یک مشکل هستید و از پس آن برنمی آیید، کمی بخوابید. شاید فردا صبح، راه حل بهتری پیدا کردید. خواب تصویرهای حافظه را بازسازی کند، بدین معنی که به ما اجازه می دهد از دیدگاه هایی جدید به تجربیاتمان نگاه کنیم. یک چرت کوتاه می تواند فعالیت سمت راست مغز را افزایش دهد. (بخشی از مغز که مسئول خلاقیت است).

 

۲۹-کمال گرا نباشید.

اگر خود را تحت فشار قرار دهید تا کاری فوق العاده و عالی را انجام دهید، انجام آن کار بسیار سخت تر می شود. بیشتر مردم پیش خودشان فکر می کنند من خلاق نیستم، اما دیگران بیشتر از من خلاقیت دارند.

 

۳۰- نکته آخر .

مهم اینست که منتهای درجه تلاش خود را به کار ببندید و ببینید چه اتفاقی می افتد.

 

 

 

 

منبع: نیکارو

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






برچسب‌ها: خلاقیت

تاريخ : دو شنبه 5 اسفند 1398 | 18:45 | نویسنده : آوا محمدی |

لطفا از دیگر مطالب نیز دیدن فرمایید
.: Weblog Themes By SlideTheme :.

  • وب اسد اچ دی
  • وب کنترل هوشمند
  • وب بازی دوت
  • وب پــــرشیــــن فـــاز